האזרח המודאג

נפצח הפעם בגילוי נאות: אני מאמין. בעקבות הריאיון שערכתי עם עוזי דיין, הדברים ששמעתי, ובהשפעתו של ראש מטה הצעירים ניר בומס, התגייסתי לעזור למפלגה הקטנה והשאפתנית הזו. בהתרשמות אישית, מדובר באנשים שהמילה אידיאל היא בשבילם לא מילה גסה. הצפייה הפעילה שלי אפשרה לי גם ללמוד כיצד פועלת מפלגה, מבפנים, מהקרביים.

מפלגת תפנית היא חריגה בנוף המפלגות הקטנות הרצות לראשונה, השואפות לצלוח את רף מחסום החסימה. רובן ככולן הן מפלגות סקטוריאליות או מפלגות של עניין אחד, צר: שברי שינוי, מפלגת לחם, מפלגת הלוחמה בבנקים, מפלגת הגימלאים ? כולן פונות לקהל מאוד מובחן. תפנית היא שונה בכך שהיא פונה לכלל השכבות בחברה. היא מפלגה בעלת מצע רעיוני מסודר בתחומים רבים ואג'נדה פעילה. המפלגה היא פרי יוזמתו של אלוף במילואים עוזי דיין והוא גם עומד בראשה. הרי לכם עוד עניין חריג. דיין הוא איש רב זכויות בציבוריות הישראלית. סביר להניח שהיה מתקבל בזרועות פתוחות הן בשכונת התקווה והן במשרדי "קדימה" (מישהו יודע לעזאזל איפה יושב המטה שלהם?) ובכל זאת, בחר להקים בדקה התשעים רשימה עצמאית. הריאיון עימו נערך עוד בתחילת הדרך, ביום בו התרסקה שינוי והדברים נראו אז אחרת. יקרא הקורא הנבון, ישפוט ויחליט.

היית פעיל בהרבה מסגרות מחוץ לכנסת. למה בעצם אתה רץ? למה דווקא עכשיו?

הלכתי לפוליטיקה בגלל שנהייתי מודאג. כשהייתי ראש המועצה לביטחון לאומי פעם ראשונה שנהייתי מודאג. המדינה חזקה, אבל אנחנו מעבירים לדור הבא מדינה במצב רע. בגלל שאין סדר יום ולא ברור לאן המדינה הולכת. הגעתי למסקנה שהדרך היא הפוליטיקה. צריך להיכנס לתחום הפוליטי עם חוזקה ולא כפרש בודד שתלוי בהסדרים פוליטיים ששוחקים עד דק.

קדימה, שינוי, תפנית, מרצ-יחד, עבודה… כולן פונות לאלקטורט דומה. לא קצת צפוף?

צפוף מאוד. הבידול שלנו הוא שאין אף אחד שמניף את שלושת הדגלים ואין אף אחד שבאמת מתכוון להילחם בשחיתות. אנחנו פונים לקהל שאין לו בהרגשתו לאן להצביע ושאין לו בית רעיוני פוליטי אמיתי. מאוכזבי עבודה שלא יצביעו לאולמרט. שרוצים להיפרד מהפלסטינים אבל לא מוכנים לקנות חבילת שחיתות כמו צחי הנגבי. ששינוי התפוררה להם, שרוצים סדר יום אזרחי אבל לא להיצמד ל "דרוס כל דוס" של טומי לפיד, שרוצים לתת קול נטו במקום לתת אותו למקום העשרים-שלושים של מפלגה אחרת.

כתנועה שחרטה על דגלה מאבק באלימות, קצת בולטת בחסרונה מצע שלכם תוכנית ללוחמה בפשיעה. איך זה ניתן לדעתך לביצוע?

אכיפת החוק. הגברת הענישה וחיזוק המשטרה. ובעיקר ? מחוייבות למנות לתפקידים של מפכ"ל, היועץ המשפטי לממשלה ושר המשפטים דוברמנים ולא פודלים.

אתם מדברים על מהפכה תקציבית. להפוך את התקציב על ראשו. מאיפה יבוא הכסף? האם קיצוץ של עשרה אחוזים בביטחון יספיק?

הכסף יבוא או מהעלאת התל"ג או מהקטנה של הוצאות. צריך לקצץ או להסיט. יש למשל את תקציב תמיכות והעברות. מדובר בכמעט עשרה אחוזים מתקציב המדינה ? 27 מיליארד שקל. בנוסף, שקיפות של התקציב. יהיה יותר ברור לאן הכספים הולכים. במתן עדיפות לתחומים העיקריים ? זה יעשה את הכסף, כמו גם השקיפות. יהיה יחס עלות-יעילות יותר טוב.

אתה תומך בהעלאת שכר במינימום?

אני תומך בהעלאת שכר המינימום בהתאם לתל"ג. מי שאומר 1000 דולר, יצטרך לטפל בעוד מובטלים. אני בעד סוג של רשת ביטחון, אבל הרבה יותר מוטרד משחיקת השכר הממוצע. זה קטלני לאורך זמן. אני בעד סגירת הפערים על ידי טיפול ודאגה לעשירונים שלוש עד שבע ולא רק שבע עד עשר.

אתם מדברים גם על שירות חובה. זה לא יעורר את התנגדות הרבנים?

אני מדבר על שירות לאומי. אני לא רוצה לכפות משהו שיצור קרע. אבל אנחנו נתעקש על תוכנית הליבה בחינוך. הכרחי שהתוכנית הזו תיכלל ? גם מבחינה ערכית וגם לגבי הצורך לתת לכל נער ונערה את "ארגז הכלים". לכלול את המיומנות הנדרשת בצאתם לחיים, כדי שלא יהוו נטל וסיכוי שווה לכולם.
יהיה על הנושא הזה ויכוח אבל אני חושב שהוא חשוב מאוד. החברה שלנו כיום מאוד בעייתית. כמעט חצי מהאוכולוסיה לא חולק בנטל החברתי והבטחוני.

יש לך חלום?

החלום שלי שתוך מספר שנים אני אוכל להסיר את הדאגה מליבי. כי אני אדע שהילדים שלי יחיו במדינה שיש לה גבולות ברי קיימא, שהחינוך בה חשוב כמו הביטחון ושהמושחתים יושבים בבית הסוהר ולא בבית המחוקקים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *