כתום לשנאה

אמש פורסמה בעיתונים הידיעה כי באתרי אינטרנט שונים של הימין הוסבר כיצד לייצר "פצצת דבק" אשר אמורה לפגוע בחיילים ושוטרים המבצעים את מלאכת הפינוי. האירוניה היא שפצצה זו הוגדרה כ"לא אלימה" ואף הוצע לילדים להכין אותה. במסגרת התחקיר אודות ה"פצצה" הגעתי לפורומים של גוש קטיף. ושם נעצרתי. כמות השנאה, הארס, הזעם וחריפות הביטוי הממה אותי. מתוך עיון בתגובות ובאשכולות השונים עולה כי ישנם למעשה ארבעה מופעים חוזרים: הממסד, אריק שרון, שימוש בשואה ובהשוואות לנאציזם ולבסוף, טענות כלפי השמאלנים ובפרט השמאל הקיצוני, שהוא בכלל גוף דמוני אדיר וחסר צורה.

ביחס לממסד, השב"כ מככב. שירות הבטחון הכללי הופך שם לשק חבטות כאשר כל המעשים של הקיצוניים ביותר כמו פיזור השמן והמסמרים בפעולות חסימת הכבישים מיוחסים ל"פרובוקטורים" שהם, כמובן, לא חלק מהמאבק הלגיטימי. המשך ההתקפה על מוסדותיה הרשמיים של מדינת ישראל הוא ביחס להחלטות שיפוטיות לעצור עד תום ההליכים מספר ילדות בנות 12-14 שהשתתפו בהתפרעויות וחסימות הכבישים וגלגול עיניים על כך ששולחים אותן לכלא עד תום ההליכים. יש לזכור שאותן ילדות הפרו באופן חוזר את תנאי השחרור על תנאי שלהן תוך זלזול גמור בחוק ונציגיו והתעלמות מופגנת מסמכות המדינה. ילדות אלה נשלחו לחזית המערכה בידי הוריהן מולידיהן שהתחייבו לערוב למעשי בנותיהם, לא עשו כן וכעת זועקים חמס. ולבסוף, הקריאה של קיצונים להתיז חומצה בעינייהם של החיילים ולעוור אותם ? היא בריונות ואלימות מסוכנת שיש לחקור אותה. אלה אותם החיילים ששמרו על המתיישבים בכל תקופת הישיבה שלהם בלב אוכלוסיה ערבית ומתוך התגרות. שלא להזכיר מקרים בישובים כמו יצהר ? בהם כבר תקפו בריוני ההתנחלויות חיילים ומפקדים בצבא ההגנה לישראל באופן פיזי והתנכלו להם עד כדי גרימת נכות פיזית ממשית וקבועה. מופעי אימה דומים ראינו באירועי פינוי הכבישים, בהם צעקו לובשי כיפות סרוגות חדורי אמונה ומוכי טירוף בפנים מלאות חימה, שנאה וזעם בפניהם של שוטרים: "אל תיגע בי! "אתה לא תצעק עלי!" "למה מי אתה?". מאיפה עזות המצח, היהירות לקרוא תיגר על לובשי המדים? איפה הבושה? עצם השאלה המתריסה של מתנגדי ההתנתקות: "למה מי אתה?" מעידה על היחס המתנשא שלהם, מלא הבוז לדין מלכות. מבחינתם, דין הרבנים הוא הפוסק ולא דין מלכות. אלא שהפעם לא יושב גוי במלכות כי אם צלם מצלמם. צביעות לשמה.

פרופ' ליבוביץ' התחיל את הכרסום, אך קיצוני הימין הביאו זאת למדרגה חדשה של טירוף והתלהמות. רבים מן החיילים המפנים הם דור שלישי ובחלק מהמקרים דור שני לניצולי שואה ובטוחני שגם למתישבים יש קרובים שנספו במשרפות. אחדות הגורל הזו היא זו שהביאה להקמת מלכות ישראל בעת החדשה.

בהמשך לקו הצבוע, תוקפים המתיישבים את מי שבמשך שנים שימש להם גב רחב שבצילו חסו ? את אריק שרון, שכעת זוכה שם לכינוי "השמן". צודקים המתיישבים בכך שהפך נמר חברבורותיו וכעת הוא פונה לדרך שלא הוצגה במצע המדיני של ה"ליכוד". אך מכאן ועד להאשמה כי ההתנתקות היא פרי ניסיון בלעדי להוריד את פרשיות השחיתות של משפחת שרון מסדר היום הדרך ארוכה. נכון שמן הראוי לחקור היטב את מעורבותו של ראש הממשלה המכהן במעשים הנפשעים לכאורה בהם עשוי להיות מואשם בנו אך ההתנתקות היא פרי הבנה פשוטה שכמות המשאבים האדירה שדרושה לשמור על חייהם של 7,000 ישראלים היא פשוט מיותרת וניתן להפנות משאבים אלה למטרות אחרות. ההתנתקות היא גם פרי לחץ מצד הממשל האמריקני שדרש להתחיל וליישם את "מפת הדרכים". המהלך אושר על ידי הכנסת, הגוף הריבוני של מדינת ישראל. משעה שאושר, הוא יבוצע. כל ניסיון לקעקע אותו הוא פגיעה בדמוקרטיה ובצלמה של המדינה. אדרבא, שייערכו נא בחירות מייד לאחר ביצוע המהלך.

החלק שמקומם אותי יותר מכל בפורומים ובשיח של המתיישבים בכלל הוא השימוש בשואה ובנאציזם. המתיישבים רואים עצמם כיושבי הגטאות, ענודי טלאי ומובלים כמו אבותינו למשרפות. חיילים הושוו שם, כמו במציאות, לנאצים. "מחמאות" שכאלה הוטחו, מוטחות ויוטחו כנראה בכל נציגיה הרשמיים ולובשי המדים של מדינת ישראל שישאו בנטל הפינוי. חבר כנסת צבי הנדל גם הוא לא טמן השבוע ידו בצלחת ותמה מדוע הרגנו את אייכמן ? הרי גם הוא, רק מילא פקודות. כל התבטאות שכזו, מפי ילדה קטנה, מתיישב חמום מוח וסר לשון או חבר כנסת ? היא יריקה בפניהם של ניצולי השואה. של משפחותיהם. יריקה בפניהם של ששת המיליונים שנרצחו. אם יש דבר אחד קדוש, שעל אפרו הוקמה מדינת ישראל ? הוא זכר השואה. מתוך אתר במבילי
פרופ' ליבוביץ' התחיל את הכרסום, אך קיצוני הימין הביאו זאת למדרגה חדשה של טירוף והתלהמות. רבים מן החיילים המפנים הם דור שלישי ובחלק מהמקרים דור שני לניצולי שואה ובטוחני שגם למתישבים יש קרובים שנספו במשרפות. אחדות הגורל הזו היא זו שהביאה להקמת מלכות ישראל בעת החדשה. רק לשם הדגמה תרגיל תיאורטי קטן: המתיישבים באמונתם העזה שהם בכירי העם הנבחר וביחס שלהם לערבים כתת-אדם, כחיות, אין הם טובים יותר מהגרמנים שטענו כי הגזע הארי הוא הגזע העליון. לא פשוט? במדיהם הכתומים, בבריונים מן הגבעות, בהתכתשות הבלתי פוסקת שלהם עם השוטרים ובהתנגשויות האלימות אין הם שונים מן ה-S.A. של היטלר שגם הם, בשנות העשרים של המאה הקודמת הרבו בקרבות רחוב עם המשטרה בדרכם לתפוס שלטון לגיטימי בכוח הזרוע. נכון שזה קל? כמה כיף לעוות מאורעות היסטוריים ולכפוף אותם לפי רצונך. כמו ששאלה אחת המגיבות בפורום ביחס לשמאלנים: כיצד הם מעזים? אלא שהפעם השאלה מוצדקת. זכר השואה היה צריך להישאר מחוץ לויכוח הפוליטי ועל כך עוד יזדקקו הם לחשבון נפש. כמובן, הציבור הדתי לאומי שמעבר לקו הירוק לא ממש מצטיין בחשבונות נפש אמיתיים. טאטוא האמת הלא נוחה מתחת לשטיח, גלגול עיניים לשמיים וסילוף העובדות לפי צורך הן מלאכות שאותן הם עושים הרבה יותר טוב. עיינו ערך יגאל עמיר. עשב שוטה? אם מסתכלים על מתנגדי ההתנתקות היום הרי שהנהגת יש"ע היטיבה להשקות את ערוגת העשבים השוטים בעשור שחלף. באחד האשכולות כותב אחד המתדיינים כי "על שלושה וארבעה פשעי השמאל לא נשכח ולא נסלח". אני עדיין לא סולח על שלושה כדורים בגבו של ראש ממשלה מכהן.

ונקנח במושא השנאה התהומית ביותר של אנשי גוש קטיף. אם לחיילי צה"ל עוד עומדת איכשהו זכות הנעורים על כל השנים הארוכות בהם הגנו בגופם על המתיישבים, אם שם נותר קמצוץ של כבוד (ותלוי את מי שואלים) כלפי הצבא שנוהג בהם בכפפות של משי, הרי שכל החומות נופלות כשמדובר בשמאלנים. חירופים וגידופים, קללות ושפת ביבים שאפילו המסך לא סובל, לכל מי שנחשד שם בקורט שמאלנות. שלא תבינו לא נכון ? כל מי שלא נוהג בדרך שלהם, הוא שמאלן. כן, כן, כולנו שמאלנים. השמאלנים הם שונאי ישראל. אנשים שלדעת גוש קטיף יום אחד ישלמו על מעשיהם. כמו שאומר אחד הסטיקרים: "כל מי שלא מתנגד, שותף". השנאה כלפי השמאל, כאשר "שמאל" הוא כל מי שלא אוחז בדעתם ? מעבירה אותם על דעתם. אבל הנורא מכולם הוא ה"שמאל הקיצוני". אותו גוף עלום למעשה שולט במדינה, בתקשורת ובכל. השמאל הקיצוני הוא דמון המפעיל את המדינה כבובה על חוט ועל פי דברו הכל ישק. יש כאלה שכינו זאת פרנויה. באותה הצלחה אפשר לומר ש"מפעל ההתיישבות" הוא זנב שכשכש בכלב במשך עשרים שנה ולכלב, נמאס.

עם ישראל (שבשמו מרבים לדבר בפורומים) הגיע באמצעות מוסדותיו הנבחרים להחלטה, לצומת דרכים. עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה – הוא פשוט לקח את הפנייה ההגיונית בצומת. מתיישבי גוש קטיף נותרו באבק המחנה ששועט על פניהם. המבטים צורמים. המילים שורפות. והשנאה אליו יוקדת. בכתום.

7 תגובות בנושא “כתום לשנאה

  1. איך הם מעזים?!

    איך השמאלנים מעזים לא לנקוט בפעולה מיידית – כוח שיסייע בעצירת המתנחבלים כשהם מנסים לפרוץ את גדר הגבול (!) ולהגיע לגוש קטיף. אפילו אם המשטרה תתנגד, צריך לפחות להראות שיש עוד מישהו שזוכר שפעם היתה כאן מדינת חוק.

  2. כשאנשים בארץ שומעים "שיח פוליטי" עולה בעיני רוחם ויכוח בין טומי לפיד לבניזרי אודות מאגר התכונות הגנטיות שהורישו להם הוריהם. אנשים נוטים לשכוח שהויכוח הפוליטי בישראל הוא זה שאמור לקבוע את גורלנו ואת דמותה של המדינה. ככזה, לזכר השואה בהחלט יש מקום בויכוח הזה ? הרי שזהו אחד התמרורים המוסריים הבולטם והחשובים של האדם באשר הוא אדם, וביתר שאת של העם היהודי. מכאן, שהשימוש בזכרון השואה לגיטימי ? אך יש לעשות בו שימוש בזהירות ? לא רק בשל העובדה שההשוואה תקומם לבטח אנשי רבים, אלא גם כי ההשוואה עשויה גם לפגוע במטרותיו של הדובר הרבה יותר מאשר לסייע. ההשוואה שעשה פרופ' ליבוביץ' היא בעיני לגיטימית ומוצדקת, גם אם אני לא מסכים עם הרטוריקה שבה השתמש ? שכן השהיה בשטחים, תוך התעלמות בוטה מזכויות האדם של תושבי השטחים, שנים רבות לפני שהייתה אינתיפאדה, מראה כי גם אם גדול המרחק בין חיילי צה"ל לקלגסים הנאצים, הרי שמדינת ישראל אולי הפיקה מהשואה את הלקחים הנוגעים לתקומת העם היהודי, אך לא הפיקה במלואם את הלקחים האוניברסליים של השואה ? אלו הנוגעים לזכויות אדם באשר הוא אדם ולאיסור המוסרי על כל עם ? ובוודאי על העם היהודי ? לעסוק בדיכוי עם אחר. ההשוואה שעשה ח"כ צבי הנדל היא בעיני מגוחכת ? עם כל הקושי שבמעבר הדירה הכפוי של מתנחלי גוש קטיף (בעיקר כאשר ממשלת ישראל עושה כל טעות אפשרית על מנת להקשות עליהם את המעבר) ? הרי שמעבר כזה, כשהוא מלווה בפתרונות דיור, פיצויים הולמים, בלא שלילת אזרחות או זכויות אזרח ובעיקר כאשר הוא נועד לפתור עוול גדול יותר ? השהייה הישראלית בשטחים ? הוא בוודאי לא יכול להיות מוגדר כ"טרנספר" או להיות מושווה בצורה כלשהי למעשי הנאצים. אדם אחר עשוי לחשוב בדיוק ההפך ממני ? כלומר שההשוואה של הנדל רלוונית יותר מזו של פרופ' ליבוביץ', אך כדאי לשים לב שבעוד שדעותיו של ליבוביץ' נשאו איתם אופי של נבואה ? ולמרות ההסתייגות הכמעט מוחלטת של הציבור מדעותיו בזמנו, הרי שככל שעובר הזמן יותר ויותר אנשים, גם מן המרכז והימין המתון, מתחילים להבין את המחיר המוסרי של השהיה בשטחים, הרי שהשוואה של הנדל לא רק תגרום למטרותיו נזק יותר מאשר תועלת ? כיוון שגם מתנגדי התנתקות מתונים יסלדו ממנה, אלא שסביר גם כי תשכח בתוך חודש, כמו כל התבטאות חסרת גרעין מציאותי של פוליטיקאי קטן.

  3. אני מסכים *כמעט* עם הכל.

    מקור זעמם המטורף, של המתנחבלים הכתומים, מובן לחלוטין – בעיניהם, תכליתו היחידה, של כל היקום בכולו, היא לשרת *אותם* ואותם *בלבד*; ברור, אם-כן, שברגע, שמי מבין אותם "משרתים", מעז להתקומם נגדם – תפרוץ הלהבה…

    ועדיין, בנגע ל"קדושת זכר-השואה" – דעותינו חלוקות לחלוטין. אין דבר קדוש וכל השוואה היא לגיטימית. פשוט, דברי המתנחבלים הם מופרכים, היות שהם – הפורעים הגזלנים, העושקים, החמסנים והגזעניים-מעצם-מהותם – הם-הם הנאצים האמיתיים. אין שום הבדל שהוא, בין הנאצים של שנות העשרים, או תחילת שנות השלושים, לכתומים דהיום. והחיסון היחיד, מפני חזרתה של ההסטוריה והישנות האירועים – הוא הזכרון, שמה שקרה שם יכול לקרות שוב, תמיד, בכל מצב ובכל מקום – ולפיכך, יש להיזהר ולהישמר, *תמיד*, ולהתריע על סכנת-הנאציזם, בשמה המפורש, כאשר זו עדיין קטנה; כי כשאחד מן המטורפים האלה, יגיע להיות רה"מ ויבנה מחנות-השמדה – יהיה כבר מאוחר.

  4. לא מבין – אסור לבקר את הסיבות שגרמו לאריאל שרון לעשות מה שעשה? אסור לשפוט אותו? הי האצלנו בצרפת גיבור מלחמה אגדי, אביר מלחמה, שהחליט על פי שיקולו לעמוד בראש משטר וישי. (גוגל: מרשל פטן, וישי, 1945).
    הגיעה שנת 1945 ומה לעשות – העם שפט אותו. למוות. גיבור מלחמה. מותר לשאול מה עבר לו בראש?
    מותר לשאול מה גרם לשרון לעשות מה שעשה, ולבדוק אם יש מובהקות לקישור עם פרשיות משפטיות שעלו לפני, ונומגו אחרי, החלטת ההתנתקות?
    איזה שאלות אסור לשאול, למה, והאם את השאלות הללו אסור לשאול רק מימין או שגם מהאמצע אסור לשאלן?

  5. אתר: כל הסודות והשקרים של אולמרט!

    מה אתם יודעים על אולמרט?
    באתר הבא שמצאתי יש את כל הפרטים על ראש הממשלה

    http://www.EHUD-OLMERT.COM

    מדובר באדם מושחת וחסר אחריות. רק טיפשים יצביעו לאולמרט ולקדימה!

  6. התמונה שכותב המאמר מייצר ושהמגיבים תורמים לה היא צבועה ומתממת.
    הנסיון ליצור פורטרט אלים של המתנחל מנותק מהמציאות ודוחה בעייני, קבוצות רגישות אידאולוגית הם קבוצות שיעשו רעש ויתעמתו עם הממסד אבל הם אלה שמביאים שינוי, והם אלה שמעלים לסדר היום נושאים שיש לתת עליהם את הדעת ותמיד יש מקרים שהדבר גולש לאלימות. זה קורה אצל ימין וזה קורה אצל שמאל .
    ברגע שיש קבוצה אידאולוגית שמערערת את על תפיסות הממסד שמחזיק בידיו את החוק תמיד יהיו מי שיגיעו להשתמש בדוגמאות הקיצוניות ביותר לממסד שפועל באופן בלתי מוסרי בעליל ועל כן יש להתנגד אליו בכל דרך ושוב זה קורה לא מעט בשמאל. ההתממות והאלהת הממסד והחוק אצל אנשי שמאל פשוט מרתיחה את הדם מהצביעות שמשפריצה מכל עבר , אם פעילי סביבה קטינים היו נתפסים על מעשה בלתי חוקי לא הייתם נותנים להם להשאר במעצר לילה אחד.
    כיום , 8 שנים אחרי ההתנתקות היא עדיין שנויה במחלוקת , פצע מדמם בחברה הישראלית ורבים מהמפונים טרם שיקמו את חייהם , לאחר מעשה , לעומת הטראומה שעברה על ציבור המתנחלים , האיפוק שאנשי המחאה הפגינו והדרכים בהן הם השתמשו (דוגמאות: מתנגדי הפינוי החזיקו ידיים ויצרו שרשרת אנושית מנווה דקלים עד לירושלים) צריכים להוות השראה למחאה בלתי אלימה. וגם לצער כולנו, בלתי יעילה.

  7. ברוש יקר,

    בגדול, אני שונא אנשים שמתחבאים מאחורי כינויים, קרי, פחדנים.

    ואני עומד מאחורי כל מילה שכתבתי. הכל נכון ושריר ובריא גם היום.

    והאלהת החוק צריכה להיות אצל כל אדם ששואף לחיות בדמוקרטיה תקינה. כי כולם כפופים לחוק. כולם. גם ראש הממשלה.

    ה"עם" זה לא אתם. ולהשוות חיילי צה"ל לנאצים לא מקובל עלי. בשום מצב ובשום צד של המפה הפוליטית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *