בוקר טוב ויטנאם

"בוווווווווקר טוב ויטנאם!" עם הקריאה המטורללת הזו פותח כל בוקר את תוכניתו, שדרן הרדיו הצבאי בויטנאם, אדריאן קרונהאור, בסרט שגילה את רובין ויליאמס לעולם. שדרן הרדיו המטורף מעביר תוכנית מטורללת עם מוסיקה עדכנית לאותה תקופה, שעד מהרה מתחבבת על החיילים ? כאשר המשל הוא הפוך על הפוך: המציאות היא זאת שמטורפת. אתם שפויים.

ויטנאם. אולי הצלקת הכי כואבת בהיסטוריה האמריקנית, אם לא כוללים את מה שהולך עכשיו בעיראק. בניגוד לאומנות השביעית שהרבתה לעסוק בטראומה הלאומית הזו, האומנות השמינית כפי שאני אוהב לכנות אותה, הלוא היא אומנות הבידור הדיגיטלי, עד היום הדירה רגליה ומעצביה מעיסוק בנושא ? למרות שזו מלחמה שמשתחקת נפלא: ג'ונגלים, נהרות, דשאים עמקים וגבעות. רקע מושלם למשחק פעולה מגוף ראשון. מישהו אמר פעולה בגוף ראשון? אז זהו, אחרי שתעשיית המשחקים סיימה לגרד את מלחמת העולם השנייה מכל כיוון אפשרי, היא החליטה לעבור הלאה תוך שהיא נכנסת לג'ונגל העבות ולטירוף שאפף, תרתי משמע, את מלחמת ויטנאם. Battlefield Vietnam הוא אחת הסנוניות הראשונות של משחקי פעולה העוסקים במלחמה ההיא ויש עוד כ-12 כאלה בחנויות בימים אלה, אם רק נזכיר את Men of Valor, ShellShock ?67 ? ויש עוד.

המותג Battelfield של EA לא צריך הצגה כמדומני. Battelfield 1942 הציג שילוב מוצלח של פעולה ונהיגת רכבים על מפות בקנה מידה רחב ומשם למתיחת המותג עם Secret Weapons Of WWII . הכותר שלפנינו הוא בן נאמן במובן הזה, ובן עוד יותר מוצלח משאר המשפחה במובנים אחרים. לי אישית לא יצא להתעמק יותר מדי ב- Battlefield 1942, כך שבאתי למשחק עם ראש צלול ובלי דיעה קדומה זו או אחרת לגבי הסדרה. BFV ביסודו הוא משחק Domination (או בעגה המקובלת כיום ? Conquer) . בכל מפה, מפוזרות מספר נקודות שליטה (בסיסים) עם דגלים. הצד שמחזיק ברוב הדגלים במפה, גורם לצד השני "לדמם" נקודות, עד שאחד הצדדים מגיע ל-0 נקודות. את המשחקיות החביבה הזו עטפו אנשי Digital Illusions המפתחת בעטיפה נוצצת ומשכנעת של נופי ויטנאם, פריטי מדים, נשקים אותנטיים ורמת שחזור ודיוק טכני-היסטורי מעולה בכל הנוגע לשחזור התקופה: חיילים עם חולצות קצרות, חפיסות סיגריות בשרוול או בקסדה ובכלל, המראה המוכר של G.I. Joe שנזרק אל תוך התופת ומנסה להיוותר שפוי, שכבר ראינו בלא מעט פעמים על המסך הגדול. כך שמה תעשו ברוב המשימות יהיה להתרוצץ על המפה, מי ברכב, מי ברגל ולדאוג להעביר דגלים לצד שלכם. ניתן להוריד גם מצבי משחק נוספים כמו CTF, אבל בבסיסו, BFV הוא משחק פעולה מגוף ראשון על עיקרון השליטה כאשר הוא מוכוון למשחק רב משתתפים. בהיעדר חברים לשחק איתם ברשת או באינטרנט, יתפסו את מקומם כמובן, בוטים.

לאחר התקנה לא מייגעת במיוחד, אם כי ארוכה (3 דיסקים, לא פחות), מתחיל המשחק. סרטון הפתיחה מרשים למדי ומציג גרפיקה טובה של מראות מוכרים ומזהים של ויטנאם: החיילים הצועדים בג'ונגל הסבוך, כשלצידם טנקים, כוחות נעים צמודים לקירות ברחבי סייגון המופצצת, החייל שיושב על המקלע בצד ה"בל" ומרסס כאשר חבריו קופצים אל הדשא העבות, ה- וויטקונג מחופרים במנהרות ומתבוננים במפות לאור תאורה צהבהבה ואיך אפשר בלי המפקד עם המ.ק. שמבקש סיוע אוירי ? ו F4 מפיל פצצת נפלאם אשר מכסה את פני השטח בשטיח של אש ותופת. בהחלט בונה ציפיות, שברובן לא מתבדות. שני מצבי משחק מוצגים בתפריט הראשי, הלא הם משחק יחיד ומשחק רב משתתפים ומסך האפשרויות, המכיל מלבד אפשרויות טכניות לסוגיהן השונים גם אפשרות לשמור פרופילים שונים של שחקנים.

משחק היחיד מציג 14 משימות על גבי 12 מפות (2 מפות נמצאות בשימוש פעמיים, קצת חבל) אשר מאפשרות לכם להילחם בכל הזירות המפורסמות של הבוץ הויטנאמי בצורה כרונולוגית: הקרב בלה דרנג שהיה הקרב הראשון ה"חם" של המלחמה והשתתפו בו בעיקר נחתים, הקרבות על השליטה בכפרים ובמנהרות, הקרבות שברקע למתקפת ה "טט", הפלישה לקמבודיה, נפילת שביל הו צ'י מין והמצור על קוואנג טריי. לאחר שבחרנו איזה חלק בהיסטוריה אנחנו רוצים לשנות, אנו צריכים לבחור צדדים: בפינה הכחולה, ארצות הברית של אמריקה וכוחות דרום ויטנאם של נגויאן ואן טייה ואילו בפינה האדומה כוחות "הרפובליקה של ויטנאם" הלוא היא צפון ויטנאם הקומוניסטית ובעלי בריתם "חזית השחרור הלאומית". את האחרונים אתם בטח מכירים בשם ? הוויטקונג (תרגום חופשי ל"ויטנאמים קומוניסטים" ממנדרין). חוץ מלבחור צדדים, יש לנו מגוון של אפשרויות טכניות לסדר כמו ענייני שרתים במשחק הרבים ורמת אינטליגנציה מלאכותית, מספר ויחס בוטים "אוייב לידיד" במשחק היחיד.

ברוכים הבאים לג'ונגלבחרתי במשימה הראשונה לצדד בכוחות העולם החופשי, במבצע Game Warden אשר מציג אותנו לנהרות ולסביבה שופעת המים של דרום מזרח אסיה כמו גם לסירות הפטרול האמריקניות ששייטו בנהרות, כמו זו שקפטן וילרד מגייס לצרכיו ב"אפוקליפסה עכשיו". לאחר מסך טעינה ארוך אך מלמד, אשר מכיל כל פעם ויז'ואל יפה והסבר על היבט זה או אחר במלחמה הקשור למשימה או לחליפין לגבי כלי נשק אשר היה מיוחד לקרבות (הידעתם שלאמריקאים היו טנקים עשויים אלומיניום?) עולה מסך ההופעה בו ניתן לבחור מלבד פנים ומראה גוף לדמות שלכם גם את הנשקים והציוד שאיתם תצא לקרב. אחרי כל מוות של הדמות אפשר להחליף את כל אלה. הנשקים הם נשקים אופיינים לתקופה כמו ה- M-16 שהוצג לראשונה במלחמה הזו, רובה הצלפים המעולה M-14, טיל ה- T.O.W. נגד טנקים ועוד צעצועים. הדמויות והציוד מתחלפים בהתאם לאופי המשימה ? אנשי הכוחות המיוחדים ישאו "מקוצרים", ולאנשי ההנדסה יהיו חומרי נפץ וערכת כלים לתקן כלי רכב שנפגעו. מאגיסטים יקבלו מקלע M60 אימתני.

מהצד הויטנאמי אפשר למנות את הקלנצ'ניקוב הקלאסי ולמהנדס שלהם יש מלכודות תיל התקלה ומקלות פאנגי. מקלות פאנגי רבותיי וגבירותיי, הם נשק נוראי: מדובר במקלות קנה חיזרן מחודדים מכוסים בצואת אדם. החיילים המסכנים שדרכו על הדבר הזה שפילח את הנעל הצבאית כמו כלום, סבלו מזיהום קשה ברגל שהביא לרוב למותם, נכון כיף? המשחק מדמה זאת היטב. תוכלו לבחור את נקודת ההופעה שלכם על המפה באחת מנקודות השליטה שלכם (שגם משפיעה על כלי הרכב הנגישים לכם מיידית, ונעסוק בכך בפסקה הבאה). אם אותה נקודה נפלה בידי האוייב, תאלצו לבחור נקודת הופעה אחרת במידה ונהרגתם.

יצאתי מהמסוק ורצתי מהר לטנק T-54 שחנה מטרים ספורים משם. לא הספקתי אפילו לצדד את הצריח ובום! טנק סיני פיצץ לי את הצורה. לעזאזל עם המלוכסנים האלה.

התחלתי במסך עם 8 בוטים בלבד והחיים שלי היו קלים, אני אישית הסתובבתי, נהניתי מהנוף, מדי פעם קפצתי לנהר לאיזו שחייה ולמדתי להניע ולתפעל את סירת הסיור. הנהיגה בה היא די קלה אך בעלת מגע והתנהגות מציאותית (כמו כל כלי הרכב במשחק) וניתן לבחור מספר עמדות ? עמדת הנהג, עמדת המקלע הקדמי הכבד, עמדת צד שבה ניתן לירות באופן חופשי מהנשק הקל ועמדת הירכתיים שבה ניתן לתפעל את המקלע הקל. מהר מאוד חבריי הבוטים עשו את העבודה, כך הודיעו לי ההודעות הטקסטואליות על המסך, ואני תרמתי את התרומה שלי כשהשתלטתי על נקודה אחת שהייתה מוגנת על ידי שני צפון ויטנאמים רכובים על ג'יפ. הסתתרתי בשיחים, טענתי את ה- M14, הפעלתי את הכוונת ? ובום! הלכו הצפון ויטנאמים. קלי קלות. הקומוניסטים התחילו לאבד נקודות בזריזות ועד מהרה הכריז BFV על ניצחון לעולם החופשי.

BFV מעמיד לרשותכם לא רק סירות, אלא מגוון גדול מאוד ומהנה של כל כלי הרכב החשובים (והלא חשובים) שהשתתפו במלחמה הזו: טנקי ה- M60 המערביים ו ה- T-54 הסובייטים, נגמ"שים, מטוסי הקרב Mig 17, Mig 21 ו F4 הידוע גם בכינויו "פנטום", מטוסי "הרקולס" שמהם ניתן לצנוח (אם בחרתם את המושב האחורי), מסוקי "קוברה", Bell ו Chinhook הכבדים וכפולי הלהבים, תותחי D-30 נייחים, תותחים מתנייעים, נחתות וג'יפים. הרשימה ארוכה, אבל אני בטוח ששכחתי משהו? יש פשוט המון, המון רכבים במשחק וזו נקודת זכות גדולה.

במבצע "חץ בוער", השני בסדרה, הייתה לי הזדמנות להטיס מספר רב של כלי טייס. המבצע הזה מתאר את ההפצצות המאסיביות שביצע חיל האוויר האמריקני בימים הראשונים למלחמה ומתרחש באחד המפרצים. כאמור, הבחירה של נקודת ההופעה משפיעה על איזה כלי תחבורה נמצאים בקרבתכם על מנת להטיס או להשיט את ישבנכם המכובד לאיזור הקרבות. ושלא תנסו להתחמק! עריקים יירו במקום! ואת זה לא אני אמרתי. את זה המשחק צעק עלי כשניסיתי לחזור הבייתה ברגל. אייווה זה בכיוון ההוא, לא?

בכל מקרה, אפשר לבחור נקודת הופעה שתשים אתכם במנחת המסוקים או במסלול ההמראה של ה "פנטומים" ובמעגןבבטן החיה הנחתות. הלכתי למנחת המסוקים. נכנסתי למסוק על ידי הקשה על E ופתחתי מצערת. זה היה פשוט. להטיס את המסוק התגלתה כמשימה מסובכת קמעה. ריסקתי משהו כמו 4 מסוקים עד שהצלחתי להבין איך להטיס את החרגול. עיצה שלי ? עשו שימוש רציני במצלמת הגחון כמו גם במבט החוץ. הם מאוד עוזרים לא להוציא את המסוק משיווי המשקל העדין שלו באוויר, לא להכניס אותו לסחרור ולא לרסק אותו ביחד איתכם בפנים על היעד. באופן דומה, הטסת מטוסים גם סובלת מהמחלה המשונה הזו של "סחרור" וגם פה עליתי כמה מיליונים למשלם המיסים האמריקני? עכשיו הבנתי למה לא לקחו אותי לקורס טייס. אחרי קצת אימונים, הצלחתי באופן מעשי להטיס קוברה מעבר למפרץ, ואפילו לנחות, פחות או יותר מאחורי קווי האוייב.

יצאתי מהמסוק ורצתי מהר לטנק T-54 שחנה מטרים ספורים משם. לא הספקתי אפילו לצדד את הצריח ובום! טנק סיני פיצץ לי את הצורה. לעזאזל עם המלוכסנים האלה. כפי שציינתי, לכלים יש מגע מציאותי פיזיקלית. במסוק הצ'ינהוק הכבד אשר יכול להטיס מחלקת חי"ר שלמה על ציודה, אם תרפו לרגע אחד ממקש ה ? W אשר אחראי למצערת בכלי הטייס, צפו להתרסק. נקודה מציאותית אך מעצבנת קימעה היא חוסר האפשרות להטיס או לנהוג בכלי רכב, ולתפעל את כלי הנשק המותקנים עליו בו זמנית (חוץ מאשר ירי טילים ופצצות, המוגבלים במספרם). אבל בשביל זה המציאו ריבוי משתתפים. בפעם הנוספת לפני שעברתי לחיל הים וניסיתי להתסער דרך הים באמצעות נחתת, הצלחתי בגאווה רבה להנחית צ'ינהוק לחופי מפרץ הפלישה ולהסתער על היעד. ריסקתי את ההתנגדות המועטה בירי מה- M16 הנאמן שלי והשתלטתי על הדגל.

אחרי שאבטחתי כיאות את נקודת החוף, נטלתי ג'יפ ויצאתי לטיול. בניגוד לניסיון המבריק שלי עם מטוסים, ג'יפים וירטואלים אני דווקא יודע לנהוג, ושמחתי לגלות שהתנהגות הכביש שלהם היא מציאותית למדי כולל האפשרות לטפס על ג'בלאות. איזה כיף. אחרי הפלישה מהים, גם המשימה הזו הוכתרה בהצלחה, וכבר חשבתי שיש לי סיכוי לשנות את ההיסטוריה.

בקרב על עמק ליאנג ליי, מקום בסיסם של הכוחות המיוחדים, אלה שאחראים למבצעי "האס השחור", החלטתי שאני מצטרף לווייטקונג.

הגרפיקה במשחק דווקא נאמנה מאוד להיסטוריה, נראית ממש כאילו היא לקוחה מתוך הסרטים והג'ונגלים האמיתיים של ויטנאם. חוץ מהעצים העבותים, תוכלו לראות גם עשב גבוה (וגם להסתתר בו), נהרות עם משטח מים מציאותי למדי (כולל הצבע העכור והאותנטי), את ערפל הלחות הסמיך עד שאתם ממש יכולים להרגיש את טיפות הזיעה הנקוות בנעליכם הצבאיות. פני השטח הם מגוונים ומציאותיים. אתם תתנשפו כשתטפסו במעלה גבעות ויהיו מקומות שיהיו עבירים רק ברגל. תנסו להניע נגמ"ש במדרון תלול ואני מבטיח לכם שתתהפכו. הכלים מפורטים לא רע והטקסטורות נראות בסדר, אפילו ברזולוציה ורמת פירוט וביצוע נמוכות. האנימציות טובות, בייחוד הקטעים בהם הדמות שלכם מחליפה מחסנית: עם ה- M-16 ממש הרגשתי שאני שוב בטירונות. פריסת המרגמות של הויטנאמים טובה, ומסכי הטעינה יפהפיים. חבל רק שאין עוד סרטונים יפים כמו סרטון הפתיחה.

הדבר היחיד שהפריע לי ממש הוא הפנים של הדמויות שנראות, איך לומר, חסרות פנים. ובגלל זה אולי הם יירו בכם ברגעזריחה מעל שדות האורז שתנסו להתקרב ולבחון להם את החצ'קונים מקרוב. כי אין. ועוד סייג אחד חשוב: כל זה טוב ויפה בהגדרות גרפיקה נמוכות. BFV הוא משחק תובעני מאוד מאוד מבחינת גרפיקה. כשניסיתי לעלות לרזולוציה יותר גבוהה ולהפעיל צעצועים גרפיים כמו Lightmaps והצללות ולהעלות את איכות הטקסטורות, ה- Radeon 9000 שלי התחיל לצרוח בייסורים וקצב הפריימים התחיל לזחול ממש כמו חייל בעשב המתקדם אל היעד. ועכשיו תגחכו, "נו, עם כרטיס כזה הוא מצפה שמשהו יעבוד?" תרשו לי להפתיע אתכם ? גם במכונות חזקות עם GeForce חדשני וערימה של זיכרון פנוי, הכותר ברמת גרפיקה הגיונית רץ כמו צב זקן בסוף תחרות מרתון. כן, רבותיי, הכשל העיקרי של BFV הוא הכובד הנוראי שלו, וזה בא לידי ביטוי לא רק בגרפיקה.

כיון שראיתי שאין באפשרותי ממש לשנות את ההיסטוריה, עם הצלחת מתקפת ה "טט" החלטתי לערוק לצד שמנצח. בקרב על עמק ליאנג ליי, מקום בסיסם של הכוחות המיוחדים, אלה שאחראים למבצעי "האס השחור", החלטתי שאני מצטרף לווייטקונג. קיבלתי את כובע הקש רחב השוליים, חתמתי על קלאץ' ויצאתי להרוג בינקים. רצתי לי עם חברים נוספים על הגבעות בדרך לכבוש את נקודת השליטה היחידה המצוייה בידי האמריקנים, עד שסמל שחור עור עם מאג קיצר את הויטנאמי הקצר גם ככה עוד קצת. בערך בראש. ואז החלטתי ליישם את הכלל הידוע, "כשיורים ? אני נשכבת". אחרי ששיחקתי קצת בתותחים הנייחים בבסיס, וגיליתי שאני לא ממש משפיע על הקרב, הזדחלתי לי דרך העשבים, התגנבתי מאחורי איזה טנק "אברהמס" אחד וקצרתי את הצוות שלו בכמה מטחים של נשק אוטומטי. עוד ניצחון לעם הויטנאמי על הכובש המרושע.

הסאונד של המשחק פשוט נפלא ואולי הנקודה הכי חזקה בכותר. נתחיל עם המוסיקה. מי שעיצב את פסקול שלמעוף הולקיריות BFV עשה עבודת תחקיר נאמנה. המשחק משופע בלהיטי מוסיקת Surf כמו גם שירי מחאה אנטי מלחמתיים, כולל ביצוע אחד של ג'ימי הנדריקס מוודסטוק. הכי חזק אולי הוא War שנשמע מאוד ציני לרקע התמונות. אולי לא תזהו אותם בשם, אבל בהחלט תמצאו את עצמכם מזהים את השירים האלה, להיטי אמצע שנות השישים, תחילת השבעים ששמעתם אותם לא פעם בעבר במקומות אחרים. המנגינה החביבה עלי ביותר היא דווקא מנגינת הפתיחה שהיא לולאת Surf משובחת עם דגימות קול של ניקסון המכריז על מחוייבתה של ארצו לשמירה על החופש בדרום מזרח אסיה (תקווה שנכזבה) וקטע לוחמה פסיכולוגית, שבו קריינית ויטנאמית עם מבטא זר פונה באנגלית לחייל הפשוט ומסבירה שהמדינה שלו משקרת לו בנוגע להתפתחות המלחמה וכמה חבל שהוא הולך למות בלא סיבה אמיתית. מה שנכון, נכון. במשחק יש גימיק משעשע, אשר מוסיף לאווירה הסהרורית וההזוייה ששרתה על המלחמה ההיא, שבו ניתן בכלי הרכב הקרקעיים כמו גם במסוקים להשמיע את כל הפסקול המעולה ב"רמקולים" המותקנים ברכב לפי בחירתכם על ידי הקשה על O. ואיך אפשר בלי "מעוף הולקיריות" כשאתם טסים במסוק, באמת?
האפקטים במשחק לא נופלים באיכותם מהמוזיקה, ותשמעו את הכדורים שורקים סביבכם פשוטו כמשמעו. כל כלי נשק משמיע רעש ותהודה שונה ומציאותית בהתאם למרחק שממנו שמעתם את הירייה. בעלי כרטיסים התומכים ב- EAX 3 יהנו מחווייה יוצאת דופן. תוסיפו על זה רעש סביבתי, פקודות וצרחות בקשר בסגנון "הם טובחים בנו" והוראות במנדרין ? ותקבלו סאונד מלא, יפה ועשיר אשר בונה היטב את אווירת המשחק.

עם התקדמות המלחמה, הבנתי ש- RED עדיף על DEAD. ולכן הצטרפתי לאחד הקרבות הסופיים של המלחמה ? ההשתלטות של הצפון ויטנאמים על שביל הו צ'י מין, החוצה את ויטנאם לאורכה ונקרא על שמו של המורה שייסד את חזית השחרור הלאומית, והיווה ציר ראשי בתנועת הקרבות. הבעייה המרכזית שלי כווייטקונג נאמן, הייתה טנק שחסם את דרכי לניצחון וקרע אותי לגזרים מספר פעמים. ככה? אתה רוצה לשחק קשה? נשחק קשה. הלכתי והבאתי מהבסיס תותח מתנייע. כמה צידודים, כמה הרמות והורדות קנה, כמה פגזים לא מוצלחים אבל בסוף ? הרמתי את הטנק. בפעם הבאה אל תמנו נשיא נוכל, הא?

כפי שכבר אולי הבנתם מהתיאורים, הבוטים במשחק יעשו לכם חיים קלים ברמת ה- Easy, אבל האתגר כבר יהיה שם כאשר תעבירו את המחוון ל ? Normal. הם יקצרו אתכם בלי לחשוב פעמיים ולפני שתספיקן להגיד "ריצ'רד ניקסון". לא התנסיתי ברמות הקשות יותר כי מצאתי את Normal מאתגר דיו, אבל התבונה של הבוטים נעצרת ברמת היחיד. הם לא יודעים לפעול כצוות, לא יסתערו בצורה מתואמת ולא יחפו אחד על השני. גם כן קומוניסטים. כל אחד לעצמו, הא? כך שהבינה המלאכותית במשחק היא סבירה אבל לא יותר מזה. בואו נאמר שאם תחתרו למגע כמו צנחנים טובים, יש סיכוי טוב שתביסו את הבוטים חסרי הבינה.

Better Red than Deadחוסר בינה היא לא תכונה שניתן לייחס לשחקנים באינטרנט, ונראה ש- BFV מיועד בעיקר לשם, למשחק רב משתתפים. לא יצא לי לנסות את BFV במסיבת רשת, בעיקר בגלל הצורך בדיסק מקורי לכל מחשב אבל המשחק רב המשתתפים שלו באינטרנט הוא באיכות טובה. רשימת השרתים ארוכה, אך קלה לתפעול בזכות שירות GameSpy Arcade ו PunkBuster המוטמעים לתוך המשחק, והצטרפות למשחק היא עניין של מספר הקשות עכבר. על אף אפשרויות משחק אחרות כמו Evolution ו CTF , מצב ה- Conquer הבסיסי הוא הפופולרי, ועד מהרה מצאתי את עצמי, פורסט גאמפ שכמותי, מסתער בפיקודו של אחד, Lt. Dan. השחקנים גילו מקצועיות ואורך רוח וכך, עברנו הצוות שנשאר פחות או יותר בהרכב קבוע, מספר מפות בהם, אנחנו, האמריקנים, הראינו לצוות האדום שעלה עלינו תמיד מספרית, מה זה לקרוא תיגר על דרך החיים הדמוקרטית. המשחק באינטרנט רץ חלק ולמעט האטה זמנית וקלה פה ושם, נהניתי מכמה שעות רצופות של משחק אינטרנטי איכותי. (אומנם עם חבורת שחקנים מגרמניה, אבל זה לא פגע לי בהנאה).

כיון שאין טוב בלי רע, הגענו לחלק בו אני מקטר על הדברים הרעים במשחק. אז חוץ מהחלק הקטן והמעצבן של חוסר האפשרות לתפעל כלי נשק ולנהוג בו זמנית (חבר'ה, אולי תוותרו קצת על מציאות בעניין הזה? זה פוגם בהנאה?) יש בעייה אחת בולטת והיא כובד טכני בלתי ייאמן. מלבד עניין הגרפיקה שכבר ציינתי, גם ניסיון להעביד את כרטיס הקול שלכם בפרך יסתיים בקצב פריימים נמוך ותזוזה זחלנית או לחליפין אם תחליטו ש-32 בוטים במסך זה לא מספיק בשבילכם. גם מסכי הטעינה, אפילו שהם יפים, ארוכים כאורך גלות בבל. אתם יכולים לטעון משימה ולרדת לטיול עם הכלב. כשתחזרו, אולי, ימתין לכם מסך הפתיחה. ושלא תשגו באשליות ? גם אם רכשתם לאחרונה שרת מבית SGI צפו לזמני טעינה והרצה איטיים. דומני שזו בעייה של מנוע משחק לא מוצלח. בואו נקווה שזה שום דבר שטלאי מתאים לא יכול לפתור.

אורך החיים של BFV מסתכם בכמה עשרות שעות, כ-30 או 40, למשחק היחיד עם המשימות המקוריות, שזה אורך חיים סביר למשחק פעולה, העשויות להימתח לקצת יותר, אם תתעקשו לשחק את שני הצדדים בכל משימה, בכל רמות הקושי. המשחק האינטרנטי כמובן מוסיף עשרות ומאות שעות של הנאה, ואם לשפוט מרמת התמיכה, המודים והמפות הנוספות שיצאו לקודמו בסדרה ? אני חושב שאין מה לדאוג לאורך החיים ולתמורה הנאה למחיר שתקבלו תמורת 3 דיסקים וחוברת הדרכה כתובה ומופקת היטב של Battlefield Vietnam. אורך החיים של המשחק הזה עומד איתן, ויש תמורה לאגרה.

אי שם מהג'ונגלים של אסיה, כאן "ניב האנוי" מדווח: BFV הוא כותר פעולה מצויין שרק הכובד הטכני המאסיבי שלו ניצב בעוכריו. המון כלי רכב, משחקיות חביבה ומציאותית למדי, העטופה בגרפיקה טובה, פסקול מוצלח אף יותר ושחזור תקופתי אמין ומדוייק היסטורית. אם אתם שחקני פעולה אקראיים, והבחירה היא בינו לבין FarCry המהולל או UT2004 הנוצץ לא פחות, כדאי שתחזירו את BFV למדף, בייחוד אם מכונת הברזל שיש לכם בבית היא לא המילה האחרונה. ברם, אם אתם ויטנאמופילים כמוני, חובבי היסטוריה צבאית, או סתם שחקני פעולה רציניים ? ל-Battlefield Vietnam יש מקום על מדף המשחקים שלכם. ו?שיט! דרכתי על מקל פאנגי! הצילוווו!

  • משחקיות: 8 – כותר פעולה בגוף ראשון, לא רע בכלל, מלא ברוח התקופה
  • גרפיקה: 8 – העצים ירוקים והדשא עשיר, הג`ונגל עבות והמים עכורים.
  • סאונד ופסקול: 9 – יצירת מופת של Surf ושירי מחאה, והאפקטים גם – ממש סוכריה.
  • אורך חיים: 8 – ארוך למדי, וברשת האינטרנט זה אפילו עוד יותר כדאי.
  • טכני: 6 – אל תצפו שהמשחק יזוז בכלל כאשר תגדירו דרישות גבוהות, אלא אם יש ברשותכם מחשב מפלצתי.
  • ריבוי-משתתפים: 8 – יש אינטרנט והרבה שרתים, מי בכלל צריך בוטים?


ציון סופי: 82

כתבה זו פרי עטי התפרסמה גם באתר Vgames, ערוץ המשחקים הישראלי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים