יונתן שפירא, תלמד אותי עברית

"אבל אמא לא הֶכירה את יונתן שפירא". כנראה שאמא גם לא הִכירה את ההטיות של שורש נ.כ.ר. . שירים רבים מלאים שגיאות בעברית. נכון, זהו חופש הביטוי האומנותי ולעיתים הטעות היא מכוונת ומטרתה להעביר מסר, או פשוט למצוא חרוז מתאים, אבל ברוב המקרים מדובר בחוסר תשומת לב של היוצר. לא כולנו מומחים ללשון, ואין זו בושה לפנות למומחה כדי שיתקן את היצירה מבחינה לשונית. לדעתי האישית פנייה שכזו היא ההפך הגמור מבושה. היא מצביעה על גישה רצינית ובוגרת של האומן, וכזו שמכבדת את השפה בה הוא יוצר.

לפני שאתם קופצים, אני יודע שהציווי של ל.מ.ד בבנין פִּעֵל הוא לָמֵד, ולא תְלמד, אבל גם במקורותינו משתמשים לעיתים בצורת העתיד במקום ציווי. כן, "לימור תתפטרי" הוא לא טעות.

או מיי גודס
כן, כן. עונת הסתיו הגיעה לחצי הכדור הצפוני ואיתה מתחילות העונות החדשות של הסדרות הטלויזיוניות. נמלטים כבר בשבוע השביעי, ארבע שעות מחיינו עברו בנעימים תודות להאוס, ואפילו אבודים הספיקה לשפוך מעט אור על המתרחש באי המסתורי למשך שעה. אבל אני חיכיתי לאבן הספיר, פרח המסך, שושנת המרקע: גלקטיקה. לפי פרק הפתיחה ששודר אתמול ההמתנה היתה כדאית. רונלד מור (יוצר הסדרה, מפיקהּ, וכותב התסריטים הראשי שלה) פתח את העונה בפרק פוליטי, אלים ואנושי כאחד, ואפילו הופיע רמז די עבה לגבי התוכנית הגדולה של הסיילונים, נושא שמופיע בכתוביות בתחילת כל פרק, אך היה לוט בערפל עד עתה. המאבק בין האמונה המונותאיסטית של הסיילונים לבין אמונתם הפוליתאיסטית של בני האדם עובר להילוך גבוה, וגם גסי העין יבחינו בפיסות אקטואליה שחדרו אל תוך העלילה. כל שנותר עכשיו הוא לקוות שyes תמשיך במסורת הנמלטים שלה, ותקנה את העונה השלישית.

איים ברשת

ברשותי אוזניה אלחוטית בתקן האלחוט שן-כחולה. היצרן והדגם אינם משנים, אך משנה העובדה כי האוזניה יושבת דרך קבע באוזני. בתחילה היה זה מוזר ולא נוח, משכתי מבטים ופה ושם הלצה על חשבוני. אך בחלוף הזמן, התרגלתי לנוכחות הקבועה של הגוף הזר באוזני והודות לטכנולוגיית הפולימרים המודרנית, הפכה האוזנייה לבלתי מורגשת.

מתוך אתר bluetooth הרשמיברומאן הסייבר-פאנק מ-1988, מתאר ברוס סטרלינג עולם המחובר כולו ברשת מידע מסועפת, המכונה פשוט "הרשת". אבל הנקודה המעניינת לענייננו היא הצורה שבה אנשים מתחברים ל"רשת". גיבורי הספר, לורה ודיוויד מחוברים לרשת באופן קבוע, באמצעות חפיצים (גאדג'טים) לבישים כמו משקפי-וידאו המכילים גם אוזניות מותאמות אישית, ושעון-יד שהוא גם טלפון. המשקפיים משדרים לרשת בקביעות את כל מה שהם רואים, האוזניות קולטות את הסביבה ברציפות, כל דבריהם משודרים אף הם. גיבורי הספר הופכים באמצעות החפיצים, לאורגניזם ביו-קיברנטי, חציו אדם וחציו מכונה. למעשה, הם נטמעים אל תוך "הרשת?.

הגבולות נטשטשו. כיום אני יכול לנהל שיחות עם בן שיח הניצב מולי ובו בעת לנהל שיחה עם אדם המרוחק ממני אלפי קילומטרים. אני מחובר לרשת, לא פחות מגיבוריו של סטרלינג. בגדים אשר משולבים לתוכם חפיצים וחיווט מובנה כבר נפוצים. דמו כי במקום האייפוד המשולב אל המעיל או אל הנעל, מצוי מכשיר בעל יכולת חיבור אלחוטית ל"רשת". משקפיים המצויידים במסכים ומצלמות זעירות גם הם חזון נפרץ. מה שתיאר סופר המדע הבדיוני שריר וקיים.

כבר היום אנשים משדרים בבלוגי וידאו פיסות זעירות מחייהם אל הרשת. כעת שלבו יחדיו את התצרף: אוזניות, משקפי-מצלמה וחיבור אלחוטי נייד, שבו אנשים משדרים באופן רציף את חייהם אל הרשת. אתם דיוויד. אתן לורה.

חזונו של סטרלינג על האדם הקיברנטי כבר כאן: אדמקוון.

כולנו, איים ברשת.

השלטון כעיוורון

החנייה אסורה, מצלמים

הנה לכם עוד דוגמא כיצד המרחב הציבורי מופקע לטובת ההון והתאגידים ששוחים בכסף, אחרי שכיכר רבין הפכה לכיכר 10 ומוזיאון תל-אביב כמעט הפך למוזיאון עופר.

איילה צורף בהטוש סיפרה כי דיירי רחוב מאנה וחלק משדרות ח"ן בתל-אביב נאלצו לחפש לעצמם חנייה חליפית בימים האחרונים, במקום לחנות מתחת לבית. הסיבה: צילומי פרסומת של "יטבתה". ותשכחו מטעם של מחלבה קטנה: ?יטבתה" היום הוא מותג שבבעלות תאגיד "שטראוס-עלית".

דייר שבא להחנות את רכבו, נחסם בידי פקח של העירייה וגילה שחניות רבות פנויות אחרות נחסמו באמצעות סרטי סימון על מנת שלא יפריעו לצילומים. כשדרש הדייר הנרגז לראות את אישורי העירייה והמשטרה לעניין, הראו לו הפקחים אישור… ליום המחרת. בריוני הרשות העירונית סרבו להראות לאזרח אישור תקף לאותו יום. על האישורים היה חתום שבי מזרחי, אחראי התרבות בעירייה. תרבות? ממתי פרסומות מסחריות הן תרבות?? ומה עם קצת תרבות שלטונית?

כצפוי, שטראוס-עלית התנערו מאחריות, חברת ההפקות סירבה להגיב ודובר העירייה התמהמה עד סגירת הגיליון. לבי על דיירי הרחוב המסכנים בעיר שגם כך המילה "חנייה" בה היא מילה גסה. אני לא יודע מה איתכם, אבל לדעתי לכל הסיפור הזה יש טעם של שוקו מקולקל.

מומחה לסיבובים

אולמרטלא רוצה להגיד "אמרתי לכם". אבל אמרתי, ולצערי צדקתי. זה מה שקורה שמפקידים את הגה המדינה בידיים של מישהו ששני פרסומאים מושכים לו בחוטים. מלחמה מיותרת, עורף מרוסק וצבא ששכח את עצמו מאחור. כל אלה בהחלט דורשים ועדת חקירה ממלכתית.

אבל לא אדם יהיר כמו אולמרט יקשיב לרחשי העם. בטח לא היועצים שלו או פורום החווה האפוף בעשן הסיגרים. לא האנשים האלה. הם רוצים חקירה? טוב יאללה, בואו נמרח את זה עם שתיים וחצי "ועדות בדיקה" ממשלתיות, שלחלק מחבריהן היה יד ורגל במחדל ? שחק כיועץ של פרץ בזמן המלחמה והאלוף במילואים יערי, שהיה מפקד חיל הים הקודם.

שלושים אלף אנשים התכנסו בכיכר וזעקו שהם רוצים ועדת חקירה ממלכתית? הלחץ מתגבר? נו, נזרוק להם איזה עצם. יאללה, טוב, שיהיה שופט. אבל ועדת בדיקה ממשלתית, כן? אנחנו לא רוצים פה עדויות מחייבות משפטית חס וחלילה. שימצאו שבאמת פישלנו. ובגדול. אף אחד לא צריך לדעת מזה.

כך עושה רושם שמתנהל אהוד אולמרט. הספין דוקטור. מומחה לסיבובים, לתרגילים ולהשהיות שמאפיינות פוליטיקאי קטן שמנסה לשרוד ולא מנהיג אמיתי: בואו נאכיל את התקשורת בלוקשים ונחכה שתחלוף הסערה.

אבל העם הנהדר הזה ראוי ליותר. הלוחמים עזי הנפש שנפצעו (כן, הלוחמים ולא הבנים. הם ברי התואר. די למינוח הרכרוכי), המשפחות שמעתה ישאו על גבן את כאב השכול, האזרחים האמיצים בצפון ובדרום שבילו את החודשים האחרונים במקלטים מוזנחים. כל אלה זכאים למנהיגות שאינה נופלת מהם בשיעור קומתה, ולא לחבורת גמדי הרוח שניהלה את המלחמה.

אני לא חשבתי שהוא ראוי להיות ראש ממשלה מלכתחילה, אבל עכשיו נוכחתי בכך ביתר שאת. אולמרט, זוז מהדרך. אם לא מהממשלה, אז לפחות אל תעמוד בדרכה של ועדת חקירה. אמיתית, ממלכתית. לא מחדלתית.

העיתונאים, הנשיאה והלחם

במסגרת ריאיון שנתנה למוסף "גלריה" של ה"ארץ" דליה דורנר, שופטת עליונה בדימוס והנשיאה החדשה של מועצת העיתונות, סיפרה על תוכניותיה כיצד להחיות את המת המהלך המכונה "מועצת העיתונות".

בין השאר היא סיפרה על כך שהיא מתכננת לערוך השתלמויות מקצועיות לעיתונאים בנושאי אתיקה. אך כשנשאלה האם היא עומדת להידרש לתנאי ההעסקה של העיתונאים, שברובם, מחפירים, התחמקה בעדינות האופיינית לה: ?אני לא יכולה לענות לך על השאלה. אני צריכה לבדוק את העניין. אל תשכח שבמועצה יושבים גם המו"לים. המעבידים. אני לא בטוחה שהמועצה יכולה להתעסק בזה.?

אולי דורנר מנסה להשיג שקט תעשייתי מול המו"לים, אחרי כל המהומות שליוו את בחירתה של הנשיאה החדשה, והשיתוק שאחז במועצה קודם לכן. אך כבוד השופטת צריכה לפקוח את עיניה. תנאי ההעסקה הגרועים מבריחים אנשים טובים מהמקצוע, מורידים את קרנו בעייני הציבור, ובסופו של יום ? מכרסמים במעמדה של התקשורת בחברה ובאיכות התוצר.

עיתונאים הסמוכים על שולחנותיהם של בעלי ההון ומוציאים פרנסתם בקושי, לא יכולים לעסוק במקצוע ללא משוא פנים לאוליגרכים ? מחשש שיפוטרו, או יאבדו מקור פרנסה העוזר להם לגמור את החודש. בכך הם נאלצים לחטוא חטאים שלא מתיישבים עם השאיפה של דורנר לאתיקה ומקצועיות.

אין מצפה אני כי העיתונות תהפוך מקצוע מכניס כי כולם יודעים שאידיאולוגיה וכסף לא הולכים יחדיו. אבל במיוחד בימים אלה, בהם מפוטרים עשרות מ"מעריב" הקורס והולך, חשוב שעיתונאים יוכלו להתפרנס בכבוד עם משכורת סבירה. כי עיתונאים רעבים הם עיתונאים גרועים.

מבחן בוזגלו, מועד ב'

בואו נעבור על העובדות בצורה יותר מסודרת. פרשת חנן גולדבלט נחשפה ב 26/7/2005. גולדבלט נעצר עד תום ההליכים, וכחודש מאוחר יותר ב 21/8/2005 הוגש כתב האישום לבית המשפט. מאז ועד היום נמצא גולדבלט במעצר בית, כאשר בקשותיו להקלות בתנאי מעצרו נדחו. המשפט מתוכנן לנובמבר הקרוב.
פרשת רמון נחשפה בדיוק שנה מאוחר יותר, ב 25/7/2006. כתב האישום הוגש לאחר כחודש, ב 23/8/2006. משפטו של רמון צפוי להפתח בספטמבר, כלומר לפני משפטו של גולדבלט.
כתב האישום כנגד גולדבלט הוא אמנם חמור יותר וכולל שני מעשי אונס לעומת כתב האישום כנגד רמון שהוא "רק" מעשה מגונה ללא הסכמה, אבל זירוז ההליכים לו זוכה שר המשפטים לשעבר מדיף ריח חריף של קומבינה. בלי להיכנס לשאלת אשמתם, שאלה שבית המשפט יתן עליה את הדין, אני שואל, הזהו צֶדֶק?